Türk Musıkisi’ne olan ilgim beni zaman zaman bölgedeki koro çalışmalarıyla buluşturuyor. Besteci, ud ve ses sanatçısı, koro şefi Handan Metin’le yollarımız, arkadaşım Bülent Çimentepe ve öğretmen kardeşim Gülay Kahraman’ın davetiyle çalışmalarını izlemeye gittiğim Aşk-ı Musıki topluluğunda kesişti.
Koltuğunun altında birden çok karpuz taşıyan insanlar oldum olası ilgimi çekmiştir. Hele bir de pozitif enerji yayan bir insansa karşımdaki ilgi daha da katlanır.
İşte Handan Metin de onlardan biri. Bestekar, ud sanatçısı, koro şefi, ses ve yorum derseniz Allah vergisi, bunlarn üzerine Aşk-ı Musıki topluluğundaki arkadaşların deyimiyle iyi bir dost, şeker gibi bir insan; Bunları duyunca da röportaj yapmak kaçınılmaz oluyor.
Handan Metin (yaşını saklamaya da gerek duymadığı için rahatlıkla yazıyorum) 1960 Sarıyer doğumlu. İlk orta ve lise öğrenimi Bursa’nın İnegöl ilçesinde geçmiş. 1975 yılında evlenip İstanbul’a yerleşinceye kadar.
Musıkiyle tanışması çocuk yaşlarına kadar gidiyor ancak ciddi çalışmaları 1984 yılında Kadıköy Musıki Derneği’nde başlamış. Koro şefliği yapan TRT sanatçısı udi Rıdvan Aytan, udi Sinan Kayan ve udi bestekar Hüsnü Üstün hocalardan nazariyat, solfej ve usul dersleri alıyor. Handan Metin’in musıki yolculuğundaki temel taşı ise 8 yıl boyunca özel ud, nazariyat, diksiyon ve şan dersleri aldığı Hüsnü Üstün.
1990 yılında Üsküdar Musıki Cemiyeti’yle tanışan Handan Metin 1. Ve 2. Sınıf sınavlarından başarıyla çıkıyor. 3. Sınıfta ailevi nedenlerle cemiyetten ayrılmak zorunda kalınca bu eğitimi tamamlayamıyor.
Müzik aşkı nereden geliyor sorumuzun yanıtı oldukça ilginçti
“Annem ve babamın sesleri güzeldi, ikisi de ud çalardı. Flört ettikleri dönemde birbirlerine hep şarkılarla seslenirlermiş. Biz 4 kardeşiz. Abim org çalıp söylüyor ve halen profesyonel olarak müzik yapıyor. 2 ablam da dost sohbetlerinde şarkı söylerler.”
Müziğe ilginizi kim ne zaman farketti? Sorumuzun yanıtı da en az ilki kadar ilginç oldu;
“İlkokuldayken ablam da aynı okulda öğretmendi. Şimdi ismini hatırlayamıyorum ama konservatuvar hocası olan Bursa Musıki Derneği Başkanı İnegölün kurtuluşu programı için okulumuza gelmiş, güzel sesli öğrenci sorunca ablamın arkadaşları Münevver hanımın kardeşi var demişler beni çağırdılar. Hangi şarkıyı biliyorsun dediler, siz çalın söylerim dedim. O ağacın altı şarkısıyla birlikte 3-4 şarkı söyledim. Türkü biliyrmusun dediler, ne istiyorsanız söylerim dedim. O bey beni konseratuvara almak istedi ama anem izin vermeyince gerçekleşemedi.”
9’lu yaşlarda musıkiyle tanışan Handan Metin 13 yaşında gitar, lise çağlarında akerdeon ve piyanoyu kulaktan çalıyor ve nota ile bir müzik aleti çalmaya karar verdiğinde tercihi ud oluyor.
İlk kızının doğumunda eşi Handan Metin’e hayatının en değerli armağanlarından birini veriyor ve bir ud hediye ediyor. 2 yıl boyunca duvarda asılı duran ud, nota dersleri almaya başlamasıyla duvardan dislerine iniyor. İniş o iniş.
1990 yılında Üsküdar Musıki Cemiyeti’ne devam ettiği sıralarda beste, güfte ve serbest şiir çalışmaları da başlıyor ve 1990’ın Mayıs ayında MESAM’a (Türkiye Musıki Eseri Sahipleri Meslek Birliği) üye oluyor Handan Metin.
1991 yılında sözleri Halit Çelikoğlu’na ait BİR DARILDIK BİR BARIŞTIK adlı uşşak şarkısını, sözleri Ayşe Birgül Yılmaz’a ait UNUTAMAZSIN adlı hicaz şarkısını ve sözleri kendisine ait KISKANIYORUM adlı hicaz şarkısını besteliyor. Şarkıları Metin Milli ve Hülya Avşar başta olmak üzere bazı sanatçılar tarafından seslendirilmiş. Yurt dışında seslendirildiğini ise MESAM’dan aldığı telif ücretlerinden öğrenmiş Handan Metin.
Handan Metin’in notaya alınmış 20’sinin sözleri kendisine ait 60’ın üzerinde bestesi var. Bestekar Turhan Taşan’ın düzenleyip hazırladığı “TÜRK KADIN BESTEKARLARI” külliyatında da 52 adet şarkısı notalarıyla yer almış.
1992 yılında hocası Hüstü Üstün’ün Kadıköy’deki dersanesinde ud, nazariyat ve usul dersleri vermeye başlayan Handan Metin, 2002-2011 yılları arasında Küçükyalı Bülent Türkeli Anadolu Musıki Derneği’nde ders vermiş ve 2011 yılında derneğin koro şefliğini üstlenmiş.
2017 yılında kurduğu AŞK-I MUSIKİ TOPLULUĞU ile koro şefliği, diksiyon, nazariyat, solfej ve ud dersleri vermeyi sürdürüyor.
Amatör olarak musıki çalışmalarına katılacak olanlar için neler söylemek istersiniz? Dediğimizde;
“Musıki eğitimi güzel sesin, musıki bilgisinin yanı sıra sabır ve düzenli, disiplinli çalışma ister. Başarılı olmak için ise nota okumayı öğrenemeseler bile mutlaka ama mutlaka usulleri iyi öğrenmelidirler. Usulü kaçırınca iyi şarkı söylemek mümkün değildir” yanıtını alıyoruz.
Handan Metin, bir koro şefi olarak repertuvar ve solist seçimlerinde kriterleri ve aradığı temel nitelikleri de “Şeflerin öncelikli görevi koroya ve sazlara hakim olup insanları soğutmadan konser izlemelerini sağlamaktır. Repertuvar seçiminde koristlerin okuyabileceği eserler ve seyircileri sıkmayacak konserin ahengini bozmayacak eserler seçmek önemlidir. Koronun kalitesinin düsmemesi için koro şefinin olmazsa olmaz solistleri olmalı, onların arasına da ses kalitesi ve musıki bilgisi vasatın üzerinde olan solistleri sesine en iyi gidecek eserleri bularak okutabilmek önemlidir.” Şeklinde açıklıyor.
Amatör koroların Türk Sanat Müziğinin yaşatılması adına yaptıkları çalışmaları nasıl değerlendiriyorsunuz? Diye soruyoruz, işte yanıtı;
“Amatör koroların tamamının değil ama büyük çoğunluğunun katkıları elbette büyük. Burada önemli olan çok koro olması değil, kaliteyi düşürmeyen koroların olmasıdır. Bir koronun iyi performansı izleyenleri musıkiye çekebileceği gibi kötü performansların da seyirciyi musıkiden uzaklaştırabileceği ihtimalini göz önünde bulundurmak gerekir. Önce iğneyi kendimize batırmalıyız. Hiç kimsenin kişisel ihtirası uğruna musıkiye zarar vermesini kabul edemeyiz. Önce koro şeflerinin kendilerini eğitmeleri daha sonra koristleri eğitmeleri gerekiyor.”
Kaynak: ÖZEL HABER
Editör: İSMET AKKOÇ