Sanatçı, 2016’da İstanbul’da çektiği, serginin merkezinde yer alan işler arasında There are no Syrian refugees in Turkey (Türkiye’de Suriyeli mülteci yok), kurumsal Avrupa’dan iltica dilenmeyi reddederek hayatını burada sürdürmeyi seçen Suriyeli bireylere odaklanıyor. Batı’daki mülteci tartışmalarının tüm bakış açısını sessizce tersine çeviren film, Suriyeli mültecilerin anlatımları temelinde, Türkiye ve Avrupa’nın politikalarına dair siyasi bir analiz geliştiriyor.
Filmin devamında
Bu filmin sol tarafında Ressler’in 2016 yapımı bir önceki filmi Emergency Turned Upside-Down (Acil Durum Tepetaklak) konumlanıyor. Sanatçı bu filminde mültecilerin Avrupa’daki varlığını, zorunlu göçe yol açan savaş, terör ve ekonomik darboğaz tanımlamalarına daha uygun olan acil durum ifadesiyle niteleyen müstehzi ve insanlık dışı söylemi sorguluyor.
Film, milliyetçiliğin dar kafalı hapishanesi ile dayattığı dış, iç ve toplumsal sınırların karşısına, sınırların olmadığı hayali bir dünyanın uçsuz bucaksız potansiyelini yerleştiriyor.
The economy is wounded-let it die! (Ekonomi yaralı, bırakın ölsün!)
2016 içinde her gün yeni ekolojik ve toplumsal felâketlere yol açan küresel ticarete bağımlı ekonomik düzeni hatırlatır şekilde, batan konteyner gemileri ve diğer deniz taşıtlarıyla dolu bir deniz manzarası görülmektedir.
Bu iş, -küresel ticaret ve deniz taşımacılığının belirgin şekilde azaltılması da dahil olmak üzere- iklim değişikliği ve bununla ilişkili küresel tehditleri, ancak ekonomide sistemik dönüşümün önleyebileceğinin kabulüyle başlayan eleştirel tartışmaya katkıda bulunuyor.
Kıyıya vurmuş insan görüntüleri
Bu bölümde ayrıca Stranded (Kıyıya vurmuş) serisinden bir fotoğraf yer alıyor. 2015 tarihli bu seri mevcut ekonomik düzendeki yöneticilerin şirketlerin kâr etmesi ve insanların ölmesi dışında bir alternatif olmadığını iddia edenlerin önce işten sonra da güverteden atılmasının olası sonuçlarını irdeliyor.
Sanatçının Dario Azzellini ile ortak üretimi olan üç kanallı video enstalasyonu Occupy, Resist, Produce (İşgal et, diren, üret!) (2014/2015 Milano, Roma ve Selânik’te üretimi işçilerin kontrolüne devretme amacıyla gerçekleştirilen üç fabrika işgalini konu ediniyor.
İnsiyatifi ele geçiren işçiler, öncü bir yaklaşımla üretim alanlarında yatay toplumsal ilişkiler kurarak doğrudan demokrasi ve kolektif karar alma mekanizmalarını uygular.
Sonsöz
Serginin tüm bölümlerini gezdikten sonra sanatçının söylediği şu sözde buluşmanın zorluğunu da göreceksiniz: “Ekonomi diye bilinen enkazdan günün birinde gezegeni kurtaracak ve yaşamaya değer bir hayat yaratacaksak, hiç olmazsa buna ihtiyaç var.”
Editör: CENGİZ BAYSU