SON DAKİKA
reklam
reklam

Pandemi ile gelen rekor

Eklenme Tarihi: 10 Ocak 2021, Pazar - 13:02   Okunma Sayısı: 167122
Kısıtlamaların yeniden dödüğü, insanlarının vakitlerinin çoğunun evlerinde geçirdiği son günlerde mobil oyunda şatış rekoru kırıldı. artık sadece çoçuklar değil 40 yaş üstünde dijital oyun dünyasının yeni üyeleri oldu.

Mobil oyunlar artık hayatımızın bir parcası oldu. Sadece cocuklar değil, yetişkinlerinde tercih ettiği dijital dünyanın oyunları, pandeminin de etkisiyle satış rekorları kırmaya başladı. Dijital Oyun mağazası Oyunfor’un acıkladığı yıllık verilere gore, Türkiye'de oyun satışları 2020 yılında en yuksek seviyesine ulaşarak rekor kırdı. Oyunfor Genel Mudurü Mehmet Dumanoğlu’na gore bu başarının sebebi pandemi ile beraber evde kalma sürelerinin artması ve mobil oyunlarda yaşanan patlama. Her ay acıkladığı oyun satış raporlarıyla Türkiye oyun sektorünün durumunu gozler onüne seren Oyunfor, bu ay tüm bir yılın verilerini acıklayarak ülkemizde 2020 yılının sektor icin nasıl gectiğini anlamamıza olanak sağladı. Bu verileregore, oyun sektorü en yuksek satış rakamlarına ulaşıp rekor kırarak gectiğimiz yıla kıyasla yüzde 29 gibi,beklenenin cok ustunde bir buyume gosterirken Oyunfor Genel müdürü ̈ Mehmet Dumanoğlu bu başarının başlıca sebebi olarak pandemiyle birlikte artan evde kalma sürelerini ve mobil oyunlarda yaşanan patlamayı işaret etti. Mehmet Dumanoğlu, konu hakkında şunları soyledi: Pandemiyle birlikte evde kalma surelerinin artması, eski oyunculara oyun oynamak icin daha fazla süre tanırken yeni bir hobi arayışına giren insanları oyunlarla tanıştırarak sektorun hızlı bir şekilde yükselişe gecmesine zemin hazırladı. Globalde 700 milyon indirilmeyi aşan PUBG Mobile ve 300 milyon indirilmeyi aşan Call of Duty: Mobile gibi, yüksek kongürasyonlu sistemlere ihtiyac duymaksızın akıll telefonlar üzerinden oynanabilen kaliteli oyunlarını̈lkemizde de karşılık bulmasının yükselişin ana sebeplerinden biri olduğunu soyleyebiliriz.

 

Oyunfor’un acıkladığı yıllık verilere gore, Turkiye’de 2020’nin en cok oynanan oyunu PUBG Mobile oldu. Oyunun orijinal, masaustu versiyonu PlayerUnknown’s Battlegrounds ise kendisine 12. Sırada yer buldu. Bununla beraber, cıktığı günden bu yana popülaritesini koruyan; World of Warcraft, Counter Strike: Global Offensive ve Metin2 gibi klasik, cok oyunculu oyunlar, üst sıralarda yer almaya devam etti. Diğer yandan, bir futbol ülkesi olan ülkemizde oyuncular; FIFA, PES ve FM gibi futbol / menajerlik oyunlarından vazgecmeyerek bahsi gecen serilerin yenı sürümlerine yoğun ilgi gosterdiler. Satışlar, kategorik dağılımda ise 2019’a gore PC platformunda %5, konsollarda %1 düşüş gosterirken mobil oyun kategorisinde %6 artış gosterdi. 2020’nin en cok oynanan 15 oyunu ise sırasıyla; PUBG Mobile, World of Warcraft, Call of Duty: Mobile, League of Legends, Lords Mobile, Counter Strike: Global Offensive, FIFA 2020, Fortnite, PES 2020, FM 2020, Metin2, PlayerUnknown’s Battlegrounds, Valorant, Call of Duty: Black Ops 4 ve Tom Clancy's Rainbow Six: Siege 2020 yılında, kadınların oyunlara olan ilgisi onceki yıllara gore hatırı sayılır bir şekilde yükseldi. Oyunfor’un verilerine goÅNre kadınlar 2019’da toplam oyun alışverişlerinin %18’ini gercekleştirirken 2020’de bu oran %30’a cıktı. 2020’nin en cok oyun alışverişi yapan ikinci şehri İzmir. Oyunfor’un acıkladığı verilere gore 2020’de en cok oyun alışverişi yapan şehir İstanbul, ikinci şehir ise Ankara’yı geride bırakan İzmir oldu. Gectiğimiz yıldan farklı olarak Bursa, Antalya’yı geride bırakarak dordüncü sıraya yerleşti. Daha onceki yıllarda sadece 9-16 yaş arası genclerin oynadığı Mobil oyunlar artık 30 yaş üstü gamer’ların sayısı artmasıyla değişti. 2020’de oyun alışverişiyapan 30 yaş üstü oyuncuların sayısı gectiğimiz yıla gore yüzde 15 artış gosterdi. 30 yaş altı oyuncular genelin yüzde 53’ünü oluştururken 30 yaş üstü oyuncular yüzde 47’sini oluşturuyor.  Oyunfor.com’un yayıncılara destek amaclı kurduğu Oyunforpay’un verilerine ve Oyunfor kullanıcılarının gorüşlerine gore 2020 yılında en cok etkileşim alan kadın yayıncı Pelin Baynazoğlu (Pqueen), erkek yayıncı ise Tuğkan Gonültaş (Elraenn) oldu. En cok etkileşim alan erkek yayıncılar: 1. Tuğkan GoÅNnültaş (Elraenn), 2. Tuna Akşen (PintiPanda), 3. Ferit Karakaya (wtcN), 4. Mustafa YAVUZ (hazretiyasuo), 5. Mete Ozbey (Easter GamersTv), En cok etkileşim alan kadın yayıncılar: 1. Pelin Baynazoğlu (Pqueen), 2. Gozde Demiral (Miatz), 3. Merve Burcu Durak (targetlocated), 4. Ceren Pektaş (LunaSpia), 5. Kübra Turhan (Kaytie) Ticaret Bakanlığı tarafından verilen Bilgisayar Uygulaması. Komisyon Desteği kapsamında, bilgisayar oyunu veya mobil uygulama geliştirmek isteyenlere, yazılım ve yetkin personel ihtiyacı icin destek veriliyor. Satın alınacak ya da kiralanacak yazılımların masra arı ile istihdam edilecek en fazla 2 personelin ücreti icin destek sağlanıyor. Yazılım masrafının yıllık yüzde 50'si 50 bin dolara kadar, istihdam edilecek 2 personelin brüt ücretleri de personel başına 25 bin dolara kadar karşılanıyor.

 

 

Bilgisayar Oyunu-Mobil Uygulama Geliştirme Desteği hakkında bilgi veren IFASTURK Eğitim Ar-Ge ve Destek Kurucusu Mesut Şenel, “Ticaret Bakanlığı’nın oyun ve uygulama girişimlerine sağladığı destekten yazılım, mobil uygulama, bilgisayar oyunu ve bilişim hizmetleri alanında faaliyet gosteren şirketler faydalanabiliyor. Uluslararası tüketiciye yoÅNnelik olarak yabancı dilde hazırlanan oyun veya uygulamalar da bu desteğin kapsamında yer alıyor. IFASTURK olarak mobil uygulama ve oyun geliştirme desteği danışmanlığı konusunda yıllara dayanan tecrübemiz bulunuyor. Bugüne kadar yüzlerce girişimcinin oyun ve uygulama alanında destek alması ve kendi markasını oluştırmasına katkıda bulunduk. Sektorün gelişimi ve üke ekonomisindeki payının artması icin hedemiz daha fazla girişimciye ulaşmak.” dedi. Araştırma verilerini değerlendiren IFASTURK Eğitim, Ar-Ge ve Destek Kurucusu Mesut Şenel, “Uygulama mağazalarından mobil oyun ve uygulama indirme sayısının 130 milyara ulaşması bekleniyor. Uygulama mağazalarının her yıl ortalama yüzde 10 büyüyor. Hızla büyüyen ve gelecek vadeden oyun sektorüne girmek isteyenleri, sürecin başından iş krinin ticarileştirmesine, teşvikten hibeye kadar her aşamada destekliyoruz.” dedi.  Bilgisayar oyunlarının yol actığı ve artık bir hastalık olarak kabul edilen “Oyun oynama bozukluğu”, kişinin aile ve sosyal yaşantısını, eğitimini hatta iş hayatını bile ciddi olcüde etkiliyor. Bu etkilerle karşılaşmayı beklemeden, sorunu kabul ederek bir uzmana başvurmanın tedavi icin en onemli adım olduğunun altını cizen Anadolu Sağlık Merkezi’nden Uzman Psikolog Ezgi Dokuzlu, “Oyun oynama bozukluğu, kişinin aile ve sosyal yaşantısını, eğitimini ve iş hayatını ciddi olcüde etkileyebilen bir bağımlılık. Aynı zamanda uzun vadede obezite ve uyku bozuklukları gibi bazı oÅNnemli sağlık sorunlarına da neden oluyor” acıklamasında bulundu.Dünya Sağlık OÅNrgütü (WHO) de bunu artık bir hastalık olarak kabul ediyor. "Gaming Disorder" (Oyun oynama bozukluğu) Uluslararası Hastalık Sınıaması’na (ICD) gore artık bu bir hastalıktır.

 

 

 

Son yıllarda artan akıllı telefon ve bilgisayar kullanımının ozellikle coğu ergen ve cocuk icin neredeyse bağımlılık boyutunda olduğunun altını cizen Uzman Psikolog Ezgi Dokuzlu, “Aileler cocukları ile yeterli ve verimli bir iletişim kuramıyor, hatta cocuklara belirli konularda sınır ve kural dahi koyamıyorlar. Bunun sonucunda ise cocuklar, yonetemedikleri bir süreci yalnız başlarına yürütüyorlar. Ergenlik cağındakiler cevrimici oyunlarda kendilerini sahte isim ve ozelliklerle tanıtıyor, bu durumu bir sosyal kacış olarak gorebiliyorlar. Boylece oyun sayesinde sanal bir ortamda, istedikleri maskelerle kendilerini sahte bir sosyalleşme deneyimiyle motive ediyorlar. Hatta bazı kişiler sorunlarından kacmak ya da olumsuz duygu durumlarından kurtulmak icin oyuna sığınabiliyor. Kücük yaşlarda oyuna harcanan sure uzadıkca ve devam ettikce, oyun oynama alışkanlığı kişi icin zararlı olmaya başlıyor” dedi.

 

 

 

Kişi; rutin sorumluluklarını ihmal ediyor, bilgisayar ve telefon oyunlarına cok vakit harcıyor ve oyunu sonlandırdığında uzuntü, yoksunluk gibi belirtiler osteriyorsa, ailesi de bu soruna cozum uretemiyorsa mutlaka bir uzmandan destek alınması gerektiğini hatırlatan Uzman Psikolog Ezgi Dokuzlu, “Tanı aşamasından sonra tedavi surecinde oncelikle bağımlılığın altında yatan psikolojik nedenler saptanır ve buna gore bir yol izlenir. Tedavi sonrasında kişi oyunu hayatından tamamen cıkarabildiği gibi aynı zamanda oyun süresine, sıklığına limit koyma konusunda bir beceri de geliştirmeyi başarıyor” acıklamasında bulundu.

Kaynak: ÖZEL HABER
Editör: MURAT İLTER

reklam alanı

YORUMUNUZU BIRAKABİLİRSİNİZ

YASAL UYARI! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen kişiye aittir.

MOBİL UYGULAMAMIZ

HABER ARŞİVİ


Merhaba Sevgili Okurlarım. 


KÖŞE YAZARLARI

reklam
reklam